Na českých tratích se v posledních 150 letech proháněly různé druhy lokomotiv, každá z nich byla něčím specifická. Které z těchto tvrzení je pravdivé?

Ano! Ne!

Lokomotiva 2 Elo

Věděli jste, že Česká republika má jednu z nejhustších sítí železničních tratí? Nejdůležitější a nejfrekventovanější z těchto tratí jsou zpravidla elektrifikované. Elektrické lokomotivy, které se na nich prohánějí, mají množství výhod. Jejich účinnost je vyšší než u dieselových lokomotiv, jsou také tišší a jejich údržba není tak náročná. Jejich značnou nevýhodou ovšem je, že vybudovat elektrifikovanou síť tratí je finančně velmi nákladné.

Když se bavíme o elektrických lokomotivách, zaměříme se na lokomotivu 2 Elo, která je nejstarší dochovanou elektrickou lokomotivou postavenou v plzeňské Škodovce. Byla vyrobena již v roce 1927, tedy v době, kdy většina lokomotiv využívala stále pohon parní. Celkem byly vyrobeny dvě lokomotivy tohoto typu, ale druhá z nich byla bohužel roku 1967 sešrotována. Lokomotiva 2 Elo byla určena na práci v pražském železničním uzlu a její maximální rychlost dosahovala kolem 60 km/h.

Zajímavostí je, že ve stejné hale, ve které je v Techmanii umístěna, byla před 80 lety i vyrobena. Přesto, že je lokomotivou elektrickou, nese stále prvky lokomotiv parních jako např. karbidové osvětlení místo elektrického. Po roce 1977 byla lokomotiva vystavena před budovou Škodovky a od roku 2008 je ve vlastnictví Techmanie, která roku 2009 získala finanční prostředky z ROP Jihozápad na její restaurování. Od 10. 8. 2010 je lokomotiva 2 Elo umístěna v expozici 150 let průmyslu v Plzni.