Jak se jmenoval designér, který navrhl lokomotivu známou jako Laminátka nebo také designy letadel nebo traktorů?

Ano! Ne!

Lokomotiva 32 E - Laminátka

Design a výkon jsou podstatnými složkami pro téměř každý výrobek. A pokud se skloubí obě tyto funkce dohromady v ideálním poměru, může vzniknout něco výjimečného. V rámci naší série Stroje Vám v tomto ohledu představujeme opravdu skutečný unikát. Lokomotiva 32E/S 699.0 byla vyrobena roku 1963 v plzeňských Škodových závodech jako prototyp v počtu jediného kusu.

Lokomotiva je lépe známá jako Laminátka. Byla totiž první lokomotivou na světě se sklolaminátovou karoserií. Vznikla pod dohledem designéra prof. Otakara Diblíka, který mimo jiné navrhoval například design autobusů značky Škoda. Jeden takový byl dokonce prezentován během Světové výstavy EXPO 58 v Bruselu. Měl luxusní interiér včetně sklápěcích sedadel a dokonce zde byla umístěna i malá televize, což byla v té době skutečně jedinečné. Dále se prof. Diblík podílel například na designu letadel firmy Let Kunovice či traktorů značky Zetor. Dlouhá léta pracoval také v italském Milánu. Ale nyní se vraťme zpět k Laminátce.

Kromě toho, že lokomotiva na první pohled zaujme svým unikátním designovým vzhledem, byla také nesmírně výkonná. V tehdejším Československu byla s hmotností 126 tun nejtěžší lokomotivou své doby. S hmotností souvisel i obrovský výkon. Již na konci 60. let 20. století na trati Brno – Břeclav dosáhla maximální rychlosti neuvěřitelných 203 km/h. Lokomotiva byla bohužel do jisté míry limitována kvalitou českých železničních tratí a do komerčního provozu se tento konkrétní typ lokomotivy bohužel nikdy nedostal.

lokomotiva 32 E Laminátka