Jaká mechanická část motorových dopravních prostředků využívá principu ozubených kol?

Ano! Ne!

Převody

Každý ví, že kolo bez řetězu se jen tak nepojede. Společně s ozubenými kolečky je totiž součástí systému převádějícího sílu, kterou se opíráme do šlapek, do otáčivého pohybu kola. To, jak rychle pojedeme a jakou sílu potřebujeme k rozpohybování takového mechanismu, závisí především na velikosti ozubených kol.

Pokud má velké kolo dvojnásobný počet zubů a dvojnásobný obvod než kolo malé, otáčí se polovičními otáčkami a opačným směrem, ale vyvíjí dvojnásobnou sílu. U kola ale opačný směr neplatí, protože jsou ozubená kola spojena řetězem.

V inženýrské praxi máme mnoho způsobů, jak si poradit s převodem jednoho otáčivého pohybu pomocí ozubených kol na jiný. Snad nejpřesnějším využitím ozubených kol a převodů představuje hodinářství. U mechanických hodin jsou ozubená kola sestavena tak, aby minutová ručička oběhla číselník přesně 12x rychleji než hodinová.