Johanes Kepler popsal tři zákony popisující pohyby planet, které tvrzení popisuje třetí Keplerův zákon?

Keplerovy zákony

Johannes Kepler a Tycho Brahe na počátku 17. století pomohli utvořit základní zákony, které nám osvětlily to, jak obíhají kosmická tělesa kolem Slunce. Kepler využil v té době nejpřesnějších astronomických pozorování právě Tycha Brahe a stanovil díky nim dva a později dokonce tři základní zákony, které popisují zákonitosti oběhu planet ve sluneční soustavě. Tyto zákony mají však širší využití a používají se pro popis pohybu jakéhokoli tělesa v silovém poli, kde přitažlivost klesá s druhou mocninou vzdálenosti stejně jako gravitace výrazně hmotnějšího tělesa.

První Keplerův zákon popisuje oběh planet kolem Slunce tak, že obíhají po trajektoriích ve tvaru elipsy, kde jedno ze dvou ohnisek je vždy Slunce. Jednoduše se na své oběžné dráze planety ke Slunci periodicky přibližují a zase oddalují. Zákon je platný jak pro planety ve sluneční soustavě, které mají dráhy planet tvořené elipsami s malou výstředností, tak i pro komety, které mají naopak výstřednost velkou – jejich dráhy jsou velmi protáhlé.

Druhý zákon popisuje obsahy ploch opsaných průvodičem planety (spojnice planety a Slunce), že za stejný čas jsou stejně velké. V blízkosti Slunce se díky tomu planety pohybují rychleji, naopak se vzrůstající vzdáleností od Slunce se rychlost planety snižuje.

Třetí Keplerův zákon říká, že oběžná doba planet narůstá s jejich vzdáleností od Slunce.

třetí Keplerův zákon