Co je to tíha?

Tíha na planetách

Kdybyste si na Měsíci stoupli na váhu, tak byste se nestačili divit. Přístroj by vám ukázal, že vaše hmotnost je zhruba šestinová oproti té pozemské. Ti z vás, jejichž hmotnost je 60 kilogramů, by na Měsíci vážili pouze 10 kilogramů. Naopak ti, co by cestovali třeba na Jupiter, by vážili více jak 150 kilogramů. Čím to je? Pohlcují snad planety magicky vaši hmotu, anebo vám jí snad mohou i dávat? Nikoli, vaše hmotnost se po všem tom vážení totiž vůbec nezměnila!

Všechno je to samozřejmě o gravitaci daného tělesa související s celkovou hmotou, která dané těleso tvoří. Gravitační síla v tom však není sama. Jelikož se planety otáčí kolem své osy, tak se do hry dostává i odstředivá síla směřující od osy otáčení.  Na všechna tělesa na povrchu planety působí tedy dvě síly, gravitační síla Fg, směřující ke středu planety a odstředivá síla Fo, směřující od osy otáčení planety. Velikost gravitační síly Fg je pro dané těleso na všech místech zemského povrchu stejná, velikost odstředivé síly Fo se však mění se zeměpisnou šířkou. Proto velikost tíhové síly na zemském pólu je větší, než na rovníku. Takže pokud chcete, aby vaše váha ukázala méně, odjeďte se zvážit na rovník. Rozdíl mezi pólem a rovníkem u 100 kg je 0,5 kg.

tíha na planetách